Światowa rewolucja kawowa dociera do polskich firm

Światowa rewolucja kawowa dociera do polskich firm

Światowa rewolucja kawowa dociera do polskich firm – tzw. “rewolucja kawowa” to temat niezwykle modny. Początkowo objęła głównie wielkomiejską kulturę alternatywną, następnie także największe światowe przedsiębiorstwa. O zmianie roli kawy w międzynarodowej kulturze korporacyjnej piszą dziś wiele najbardziej wpływowe czasopisma biznesowe, takie jak “Wall Street Journal”, “The Economist” czy “Business Insider”. Moda na kawę w nowym wydaniu dociera także do firm polskich – obejmuje nie tylko pracowników, ale także relacje z klientami.

Czym jest rewolucja kawowa?

Jeszcze kilkanaście lat temu modne w kulturze korporacyjnej były uchodzące wtedy za nowoczesne kawiarnie sieciowe, takie jak amerykański Starbucks: kawa do firmy była często przynoszona z nich przez pracowników. Były one miejscem spotkań, w przypadku niektórych firm kawę z tego rodzaju kawiarni podawano nawet na spotkaniach biznesowych, zwłaszcza na niezobowiązujących, roboczych lunchach i brunchach. Dziś podobną rolę pełnią alternatywne sposoby parzenia kawy i wysokiej jakości ziarna kawowe typu speciality, często niepowtarzalne kawy single origin.

Nie chodzi tylko o hipsterską modę. Kawa speciality jest zwyczajnie smaczniejsza. Stosowany w kawach dostępnych w sklepach sposób palenia maskuje wady ziaren, przyczynia się jednak do powstania kaw pozbawionych smaku. Zmiany kulturowe w sposobach parzenia i podawania kawy są więc korzystne. Nikt nie podaje już oczywiście klientom swoich firm popularnej u pokolenia naszych dziadków “plujki”. Obecnie jednak przemiany w kulturze picia kawy są głębsze. Niezbędna tak w oficjalnych, jak i prywatnych relacjach międzyludzkich staje się wiedza o przygotowywaniu, obróbce, pochodzeniu i walorach smakowych kaw. Nabiera takiego samego znaczenia, jak wiedza o jedzeniu i winach, bez której trudno o dobre relacje z ważnymi klientami. Dotyczy to nie tylko spotkań biznesowych w lokalach gastronomicznych, w których podawana jest kawa – równie istotna jest kawa do firmy, którą nabywamy we własnym zakresie i podajemy klientom w siedzibie przedsiębiorstwa.

Gdzie najsilniej widać zmiany?

Światowa rewolucja kawowa dociera do polskich firm
Światowa rewolucja kawowa dociera do polskich firm

Początkowo współczesne zmiany w sposobie przygotowywania i podawania kawy objęły głównie firmy, których obszarem działania jest szeroko pojęty lifestyle. Były to np. przedsiębiorstwa związane z modą, agencje reklamowe i pracownie architektoniczne, a więc te firmy, w których kulturę biznesową z natury wpisane jest nadążanie za najnowszymi trendami kulturowymi. Moda to jednak nie wszystko: przyjemność związana z piciem kawy sprzyja kreatywności. Właściwa i interesująca oprawa, a nawet pewna ceremonializacja tego napoju sprzyja atmosferze pracy w miejscach, w których niezbędna jest twórcza aktywność intelektualna. Rewolucja kawowa rozpowszechniła się więc także w innych przedsiębiorstwach, także technologicznych – początkowo zwłaszcza w kalifornijskich firmach z branży IT.

Na zmiany w sposobie podawania kawy przygotować musi się jednak także wiele mniejszych firm, w tym zwłaszcza przedsiębiorstwa usługowe, w których podawanie kawy klientom jest istotną częścią codziennej działalności. Chodzi tu nie tylko o lokale gastronomiczne, ale także o wszelkie typy usług, które kojarzą się z komfortem, wielkomiejskim stylem życia, relaksem, a nawet luksusem. Alternatywy kawowe i dobrej jakości ziarna stają się przydatne np. w salonach kosmetycznych i spa, w salonach fryzjerskich oraz w prywatnych, renomowanych gabinetach lekarskich. Ważne są też we wszystkich tych miejscach, w których klienci muszą oczekiwać na spotkanie z pracownikiem firmy lub wykonanie usługi.

Kawa do firmy to coraz częściej także marka własna i zestawy upominkowe. Kawa pod marką własną, w opakowaniach z firmowym logo, jest niedrogim, ale eleganckim narzędziem marketingu i reklamy. Ze względu na wagę, którą przywiązuje się do kawy w kulturze, nie można zaliczać jej do kategorii gadżetów. Podobnie jak wino, kawa jest zawsze elegancka i fascynująca – wina wręczamy często w zestawach upominkowych, w odróżnieniu od kawy nie ma jednak możliwości zlecania jego produkcji pod marką własną.

Liczą się świeże ziarna

Nie tylko dobry ekspres i młynek do kawy sprawia, że kawa jest wyjątkowa. Jeszcze ważniejsze są same ziarna – kawa do firmy, którą kupujemy, musi być świeża i poprawnie wypalona. Kawę parzy się dziś jaśniej, niż kilkanaście lat temu. Stosunkowo łatwo rozróżnić dobrze wypalone ziarna samodzielnie. Źle wypalona kawa jest czarna, oleista (tłusta w dotyku) i błyszcząca – “spalenie” kawy ma na celu ukrycie wad produktu. Wraz z zawartymi w kawie olejkami ulatniają się substancje nadające jej smak i zapach. Zwróćmy jednak uwagę, że zbyt jasna kawa nie sprawdza się w espresso.

Zamawiana przez nas kawa do firmy powinna być też dobrze opisana. Informacje powinny omawiać pochodzenie kawy, zastosowaną w młynie kawowym obróbkę świeżych ziaren, jej profil smakowy, zastosowany w palarni stopień palenia oraz wykres graficzny przedstawiający parametry fizyko-chemiczne (w tym body, kwasowość i zawartość kofeiny). Nie zwracajmy nadmiernej uwagi na określenia “arabica” i “robusta”: niewielki dodatek robusty jest niezbędny w większości dobrych mieszanek.