Jak powinna wyglądać współpraca z samochodową stacją diagnostyczną?

Jak powinna wyglądać współpraca z samochodową stacją diagnostyczną?

Jak powinna wyglądać współpraca z samochodową stacją diagnostyczną? Każdy z nas w dzisiejszych czasach posiada (lub zamierza posiadać) swój własny samochód. Nie ma się zresztą czemu dziwić – postęp technologiczny pcha nas w szpony pośpiechu, a auto jest czymś bardzo wygodnym i ułatwiającym życie – zwłaszcza to w pędzie. Często zdarza się jednak tak, że z samochodem coś zaczyna szwankować, w dodatku nie z naszej winy. Wtedy zwykle o całej usterce informuje nas komputer pokładowy.

Nie zawsze jednak  jesteśmy w stanie odczytać to, co ma nam do powiedzenia lub naprawić to, co sugeruje. Wtedy nasze kroki muszą zabrać nas do warsztatu, którego specjalizacją jest diagnostyka samochodowa. W tym artykule skupimy się na opisaniu tego, jak powinna wyglądać nasza współpraca z nim.

1. Znalezienie odpowiedniego warsztatu

Naszą przygodę z rozpoznaniem, a później i pozbyciem się problemu nękającego nasz samochód powinniśmy rozpocząć od znalezienia warsztatu, koniecznie takiego, któremu nie jest obca diagnostyka samochodowa i który posiada odpowiednie narzędzia do jej przeprowadzania. Warto przy tym poważnie się zastanowić i po prostu do tego przysiąść – zwłaszcza, że z warsztatem zazwyczaj wiążemy się na nieco dłużej. Wynika to po części z lenistwa, a po części z budowania zaufania – warsztat, który obsłuży nas w sposób prawidłowy zyskuje w naszych oczach i stanowi dla nas pierwszą deskę ratunku w przypadku problemów z samochodem. Niezależnie od tego, w jaki sposób wybierzemy warsztat samochodowy, powinniśmy uważać przy nawiązywaniu współpracy z nim. Nigdy nie podpisujmy z góry żadnych papierów – jeżeli warsztat planuje pominąć krok drugi, a zatem wycenę akcji diagnostycznej i idącą w parze z nią płatność za nią, najprawdopodobniej będzie chciał „przywiązać nas” do swojej oferty. Jeżeli podpisaliśmy umowę zobowiązującą nas do radzenia sobie ze zdiagnozowanym problemem właśnie u niego, będziemy na przegranej pozycji – czasem lepiej jest zapłacić za samą diagnostykę i potem mieć możliwość wycofania się z niekoniecznie korzystnej dla nas wyceny pozbycia się usterki.

Zobacz także:

2. Wycena akcji diagnostycznej

Diagnostyka samochodowa nie w każdym warsztacie jest darmowa – co więcej, w większości taka nie jest. Jeżeli więc w warsztacie pojawimy się z problemem, który będzie jej wymagał (gdyż, na przykład, komputer pokładowy sam nie podpowie dokładnie tego, co dzieje się z autem), na tym etapie zostanie przeprowadzona jej wycena. Na nasze szczęście, zazwyczaj mamy tu do czynienia z groszowymi sprawami – wciąż jednak musimy zgodzić się na opłatę, zanim tak właściwie przejdziemy dalej.

3. Właściwa diagnostyka samochodowa

Jak powinna wyglądać współpraca z samochodową stacją diagnostyczną?
Jak powinna wyglądać współpraca z samochodową stacją diagnostyczną?

Jeżeli już zapłaciliśmy za akcję diagnostyczną, mechanik zwykle od razu do niej przystąpi. Całość wygląda bardzo prosto – fachowiec podłącza do auta swój własny podręczny laptop, by dowiedzieć się więcej na temat wszystkiego tego, co może trapić auto. Laptop podpowie mu nie tylko wszystkie możliwe usterki, ale też przedstawi stan każdego kolejnego elementu auta, umożliwiając podejmowanie dalszych działań – podejmowanie, a raczej sugerowanie ich podjęcia nam, gdyż to do nas zawsze należy ostateczna decyzja.
Dlaczego zatem nie jesteśmy w stanie sami dokonać diagnostyki samochodowej? Wszystko ze względu na to, że kody błędów mogą być dla nas po prostu niezrozumiałe. Skorzystanie z warsztatu jest jednak bardziej rozsądne, bo pozwala nie tylko poznać problem, ale też znaleźć na niego rozwiązanie. 

4. Rozwiązanie problemu lub jego zasugerowanie

Kolejnym, już ostatnim etapem współpracy z warsztatem zajmującym się diagnostyką samochodową jest jego wyjście z propozycją rozwiązania problemu, który tak właściwie trapi nasze auto. Z uwagi na fakt, że za sam proces diagnostyczny zapłaciliśmy, nie jesteśmy w żaden sposób zobowiązani do korzystania z usług tegoż warsztatu właśnie celem naprawy usterki. Jest to jednak opcja, którą większość ludzi wybiera – czy to z wygody, czy też po prostu z możliwości oszczędzenia czasu. Po akcji diagnostycznej warsztat zawsze doskonale wie, w czym leży problem w obrębie naszego auta – z uwagi na to jest w stanie wyjść z dokładnym kosztorysem, popartym właśnie komputerem pokładowym naszego samochodu. Dzięki niemu wiemy dokładnie, co dolega naszemu pojazdowi i jesteśmy w stanie ocenić, czy wycena jest zgodna ze skalą problemu, z jakim musimy sobie poradzić.

Podsumowanie

Każde współczesne auto wyposażone jest w specjalny komputer, który we właściwy sposób zarządza każdą poszczególną jego częścią, dbając o to, aby ta nie uległa uszkodzeniu. Z jednej strony jest to bardzo bezpieczne, gdyż pozwala zawczasu dowiedzieć się o ewentualnych problemach trapiących nasze auto i wcześnie podjąć się próby poradzenia sobie z nimi. Z drugiej z kolei może być kłopotliwe przy ewentualnej awarii, gdyż ta będzie wymagać od nas znalezienia warsztatu, w ofercie którego znajduje się diagnostyka samochodowa. Nie jesteśmy jednak na przegranej pozycji – coraz więcej warsztatów wyposażona jest w urządzenia odpowiednie do diagnozowania – wybierzmy taki, który nie tylko zdiagnozuje, ale i wyleczy problem, z którym zmagają się nasze cztery kółka.

READYauto serwis samochodowy
Zielonogórska 33
71-084 Szczecin
721 956 919
www.readyauto.pl