Witamina C – gdzie najwięcej?

Witamina C - gdzie najwięcej?

Wszyscy potrzebujemy witaminy C, jednak nie każdy lubi cytrusy, które zawierają jej dużo. Okazuje się jednak, że to nie one są jej najlepszym źródłem. Witamina C – gdzie jest jej najwięcej?

Dlaczego potrzebujemy witaminy C?

Witamina C jest bam niezbędna do życia. Bez niej nasz organizm nie jest w stanie funkcjonować. Jej duże niedobory prowadzą do pojawienia się wielu groźnych chorób, takich jak szkorbut. Ale nawet niewielkie braki są odczuwalne dla naszych ciał. Bardzo szybko prowadzą do dolegliwości takich jak opuchnięte i krwawiące dziąsła, bóle stawów, zmęczenie, poirytowanie, obniżenie nastroju, szybkie powstawanie siniaków oraz zaczerwienienie skóry. Na szczęście jest to witamina bardzo łatwo dostępna i znajdziemy ją w naprawdę wielu pokarmach.

Owoce cytrusowe

To prawda, że w cytrusach znajduje się jej bardzo dużo. Jeśli lubimy takie owoce jak pomarańcze czy mandarynki, mamy więc szczęście. Wystarczą dwie średniej wielkości pomarańcze lub dwa grejpfruty, by zaspokoić nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Jeśli nie przepadamy za surowymi owocami, możemy również sięgnąć po soki cytrusowe. Te wyciśnięte z owoców stanowią koncentrację tego, co najlepsze w miąższu. Oznacza to, że szklanka soku z cytrusów jest w stanie całkowicie pokryć nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.

Brokuły

Nie wszyscy zdajemy sobie sprawę, że inną rośliną bogatą w witaminę C są brokuły. W istocie jej zawartość w tym warzywie jest podobna do tej, jaką znajdziemy w pomarańczy. Oznacza to, że wystarczą dwa średniej wielkości brokuły, by uzupełnić naszą witaminę C na dany dzień. W dodatku to nie koniec zalet brokułów. Zawierają one mnóstwo innych witamin i mikroelementów niezwykle ważnych dla funkcjonowania naszego organizmu. Wśród nich znajdziemy fosfor, wapń, potas, żelazo i cynk.

Kalafior

Podobnie jak brokuły, świetnym źródłem witaminy C jest także kalafior. Nieważne czy zjemy go na surowo, gotowanego czy pieczonego – w każdej wersji będzie bogaty w witaminę C. Jeśli chcemy jeszcze zwiększyć jej zawartość w daniu, warto dodać do niego zioła, takie jak na przykład będący świetnym źródłem witaminy C tymianek. Dodatkową zaletą kalafiora jest to, że jest także świetnym źródłem błonnika i witaminy K.

Czerwona kapusta

Innym zaskakującym warzywem bogatym w witaminę C jest czerwona kapusta. Jej dodatkową zaletą jest też to, że zawiera dużo mniej cukrów niż owoce cytrusowe. Oznacza to, że jest dużo mniej kaloryczna. Szklanka poszatkowanej kapusty zawierać będzie mniej niż 30 kalorii, a zaspokoi nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Dla porównania szklanka soku z pomarańczy zawiera przeciętnie około 100 kalorii, więc ponad trzy razy więcej niż taka sama ilość poszatkowanej kapusty.

Kiwi 

Rzadko natomiast jest dla kogoś zaskoczeniem to, że bogatym źródłem witaminy C jest kiwi. Być może dzieje się tak dlatego, że kojarzymy ją właśnie z takim kwaskowym smakiem, z jakiego znany jest ten owoc. Zjedzenie zaledwie jednej sztuki tego owocu dziennie zaspokaja niemal całe zapotrzebowanie na witaminę C. Co więcej, jest ona świetnie przyswajalna, a regularne jedzenie kiwi sprawia, że poziom witaminy C w naszym organizmie się normuje i pozostaje na wysokim poziomie. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że skórka kiwi także jest jadalna i bogata w wiele cennych składników, w tym właśnie witaminę C. Kiwi nie trzeba więc obierać przed zjedzeniem. Wystarczy dokładnie je umyć pod czystą, bieżącą wodą.

Słodka papryka

Duże, przypominające dzwon słodkie papryki tak popularne w naszej kuchni również zawierają w sobie moc witaminy C. Do tego bogate są także w witaminę A, potas, błonnik i kwas foliowy. A czy ich kolor ma znaczenie? Okazuje się, że tak. Najwięcej wartości odżywczych mają czerwone papryki, które najdłużej dojrzewają na krzewach. Mają więc ponad dwa razy więcej witaminy C niż zielone papryki.

Truskawki

Jeśli darzymy wielką miłością truskawki, mamy szczęście. Te niewielkie, słodkie, ukochane przez rzesze owoce zawierają bardzo wysokie poziomy witaminy C. Podobnie jak w przypadku papryki – im bardziej są czerwone, tym lepiej. Wystarczy szklanka truskawek dziennie, by zaspokoić nasze zapotrzebowanie na witaminę C.

Pomidory

Witamina C - gdzie najwięcej?Co ciekawe, dużą zawartością witaminy C poszczycić mogą się też pomidory. Niestety dotyczy to tylko świeżych warzyw. Kiedy je gotujemy, zawartość witaminy C w pomidorach gwałtownie spada. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by uraczyć się średniej wielkości, surowym pomidorem do kanapki. Zaspokoi on około 20% naszego dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Podobnie jak w przypadku innych roślin, czerwone pomidory zawierać jej będą najwięcej.

Ziemniaki

Ziemniaki to bardzo niepozorne warzywa, których zazwyczaj po prostu nie doceniamy. W rzeczywistości zawierają niemal wszystkie potrzebne nam do życia witaminy i mikroelementy! Między nimi oczywiście również witaminę C. Zawierają jej podobną ilość co pomidory, a więc jeden średniej wielkości ziemniak zaspokaja 20% naszego dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Co ważne, nie traci jej podczas obróbki termicznej tak szybko, jak pomidory czy papryka. Aby zachować jak najwięcej cennych składników, lepiej jest go jednak piec niż gotować.