Co musi zawierać dobra reklama?

Co musi zawierać dobra reklama?

Dobra reklama jest to podstawa współczesnego marketingu. Bez dobrej reklamy, ciężko będzie odnieść sukces jednakowo w firmie, która ma już ugruntowaną pozycję na rynku, jak i w takiej, która dopiero na rynek wchodzi. Jak dobrze wiemy, reklamy mogą być lepsze oraz gorsze. Są również takie produkty czy usługi, które reklamuje się lepiej lub po prostu gorzej. Dobrym przykładem tych drugich są na przykład reklamy leków. Warto porozmawiać o tym, co tak naprawdę powinna zawierać dobra reklama oraz czy tylko jeden rodzaj reklamy jest tym najlepszym. Zwyczajowo myśląc o reklamie mamy na myśli reklamę wizualną w telewizji, a zapominamy na przykład o tym, że billboardy czy kasetony świetlne, również mogą być skuteczne oraz sporo tańsze.

Czego nie powinna zawierać dobra reklama?

Zanim powiemy sobie wprost, co powinna zawierać dobra reklama, to powinniśmy nieco przekornie zacząć od tego, czym dobra reklama być nie powinna, czyli jakich cech nie powinna posiadać. Produkcja reklam jest obecnie na tyle duża, że często scenariuszami do reklam zajmują się osoby, które z samą branżą reklamową niekoniecznie mają zbyt wiele wspólnego. Z tego to powodu mogą powstawać różnego rodzaju „potworki” i o ile jeszcze są to potworki, możemy po prostu nie odnieść spodziewanego efektu za pomocą takiej reklamy. Dużo gorsza sytuacja robi się wtedy, kiedy reklama jest nawet nie tyle zła, ile jest tak nakręcona i wyreżyserowana, że może ona wręcz kogoś obrazić i zrobić naszej firmie zły PR.

Powyższy opisany przypadek dotyczy przede wszystkim reklam, które określamy mianem reklam nierzetelnych. Reklamy nierzetelne są bardzo mocno negatywnie komentowane. W niektórych krajach są wręcz zakazane. Reklamą nierzetelną jest taka reklama, która nakłania ludzi do kupna danego produktu, na podstawie jego cech drugorzędnych lub odwołując się na przykład, do ludzkich emocji. Jeszcze gorsza sytuacja jest wówczas, kiedy w reklamie takiej poruszane są tematy stereotypowe czy nawet rasistowskie lub związane z ksenofobią. Coś, co dla nierozsądnego twórcy reklamy może się wydawać śmieszne, może się okazać nie dość, że niezgodne z prawem, to jeszcze szkodliwe dla naszej firmy. Tego typu reklama, gdyby ukazała się w telewizji nie dość, że nie zwiększyłaby sprzedaży, to najprawdopodobniej mielibyśmy bardzo dużo złych skojarzeń z naszą firmą lub produktem.

Cechy dobrej reklamy – informacje merytoryczne

Co musi zawierać dobra reklama?Dobra reklama niezależnie od tego, czy będzie to reklama wizualna, czy będzie to reklama radiowa, czy może będzie to reklama graficzna, musi przede wszystkim nieść ze sobą jakieś informacje merytoryczne, czyli informować potencjalnego klienta o tym, czym jest dany produkt oraz jakie mogą być jego zalety. Przy czym oczywiście nie wystarczy napisać, że produkt jest dobry. Warto jest podać przynajmniej kilka danych. Nie oznacza to oczywiście, że na przykład, jeśli reklamujemy w gazecie odkurzacz, to musimy podawać w gazecie również jego pełną specyfikację, ponieważ nie o to w reklamie chodzi. Warto jednak byłoby podać przynajmniej kilka najważniejszych parametrów, takich jak na przykład moc silnika czy orientacyjną uwagę. Tego typu reklama niesie ze sobą jakąś informację merytoryczną i klient, może sobie dany produkt już na wstępie, porównać na przykład z produktami konkurencji. Kiedy podajemy parametry naszego towaru, nikt nas do tego nie zmusza, aby na przykład chwalić się tymi parametrami, które są w przypadku naszego urządzenia słabsze niż u konkurencji. Mamy w zasadzie dowolność odnośnie do tego, czym będziemy chcieli się pochwalić. W momencie, kiedy klient będzie na tyle zainteresowany, że uda się do sklepu, będzie mógł zweryfikować wszystkie parametry na podstawie karty specyfikacji danego produktu lub podczas rozmowy ze sprzedawcą.

Humor oraz realizacja

Każda reklama będzie tym bardziej skuteczna, im bardziej zostanie przez osoby, które ją oglądają zapamiętana. Badanie psychologiczne mówią wprost, że zapamiętujemy przede wszystkim te reklamy, które są bardziej zabawne. Im bardziej trafiony żart (czy to słowny, czy sytuacyjny), tym reklama może bardziej oddziaływać na świadomość, co przyczynia się do zwiększonych zysków. Bardzo dużo naprawdę dobrych kampanii reklamowych, często istnieje jeszcze w sieci i świadomości ludzi, lata całe po zakończeniu oficjalnym, często w postaci memów czy na przykład różnego rodzaju powiedzonek, które wchodzą do mowy potocznej.

Oczywiście oprócz tego, że reklama musi być etyczna, z humorem i pomysłem, to musi być również dobrze zrealizowana. Mamy tutaj na myśli jednakowo reklamy telewizyjne, internetowe oraz te, które umieszczamy w gazetach lub jako reklamy 3D. Sytuacja tutaj jest prosta. Podobnie jak z każdą inną rzeczą, nie wystarczy mieć dobrego pomysłu. Realizacja i forma musi być atrakcyjna. Najlepszy pomysł na reklamę nie chwyci, jeżeli na przykład montaż filmu reklamowego będzie kiepski, a cały film będzie tak poszatkowany, że w zasadzie ciężko będzie się połapać, o co w tej reklamie chodzi. Podobnie może być ze słabymi zdjęciami, czy niedbale nagranym zdjęciem.